O dwójce napisano już wiele, a to z pewnością jeszcze nie koniec. My, jako serwis starający się pisać o wszystkim, postaramy się też napisać kilka porad, które dotyczą jedynki. Nie będzie to poradnik wyczerpujący, ale mam nadzieję, że wam się przyda.

CHARAKTERYSTYKA BOHATERÓW

WOJOWNIK – należy do bardzo silnych. Najlepiej radzi sobie z bronią sieczną: siekiery, miecze, topory, itp. Doskonale sprawdza się na pierwszych poziomach, na dalszych jest nieco gorzej. Największy problem sprawiają mu wrogowie walczący na dystans np. mag lub szkielet-łucznik, są trochę szybsi.

ŁUCZNICZKA – Najlepsza postać dla początkujących i lubiących walkę na odległość. Jej ulubioną bronią jest łuk i nim posługuje się w walce perfekcyjnie. Łuczniczka nie pogardzi również bronią białą. Najlepiej zaopatrzyć ją w mały, lekki i mocny miecz oraz tarczę. Jak przystało na kobietę, nie jest zbyt odporna, więc nie wzgardzi dobrą, acz lekką zbroją.

MAG – Postać najtrudniejsza do opanowania. Na początku jest bardzo słaby i trudno przejść nim przez pierwsze dwa-trzy poziomy. Ulubioną bronią maga jest oczywiście magia, lecz dopóki się jej nie nauczy na odpowiednim poziomie walczy wręcz laskami. Jeśli zdobędziecie książki z zaklęciami, dajcie je magikowi do przeczytania. Magik, który posiada kilka ciekawych zaklęć (np. ściana ognia) na wyższych poziomach jest praktycznie nie do pokonania. Kiedy jego punkty wyszkolenia osiągną maksymalny stopień, to nawet Diablo nie będzie stanowił dla niego większego problemu.

POSTACIE POMAGAJĄCE W GRZE (na powierzchni w wiosce i okolicach)

1. Człowiek w białym habicie ma tą właściwość, że za darmo uzupełnia energię oraz sprzedaje różne przydatne mikstury itp.

2. Mężczyzna przy studni identyfikuje różne przedmioty za 100 sztuk złota.

3. Kowal potrafi reperować przedmioty bez zmniejszenia ich skuteczności, nie tak, jak za pomocą czarów (np. czarem reperujemy miecz 13/15 i otrzymamy 14/14, u kowala otrzymamy 15/15). Ponadto u kowala możecie sprzedać różne przedmioty znalezione w katakumbach, choć nie jest to zbyt opłacalne. Kowal dysponuje również sklepem, w którym można kupić broń, zbroje i inne przydatne w walce rzeczy.

INNE POŻYTECZNE INFORMACJE

RZEŹNIK (Butcher)

Potwór ten kryje się na drugim poziomie podziemi, w małym pomieszczeniu, w którym aż roi się od trupów. Rzeźnik zabił już wielu bohaterów, o jego śmierć błaga konający człowiek przy wejściu do podziemi (jedno z zadań do wykonania). Butcher jest wyjątkowo tępym stworzeniem, by go pokonać, wystarczy wywabić go z komnaty, po czym uciekać (ale nie zgubić go) do pierwszej sali zamykanej na drzwi. Powinna ona być oczyszczona z potworów i koniecznie musi mieć kraty. Teraz pozostaje tylko zamknąć się w sali i walczyć z rzeźnikiem przez kratę. Niestety sposób ten nie jest godny prawdziwego bohatera, tak postępują tchórze! Musicie walczyć w bezpośrednim kontakcie, jeśli czujecie się na siłach. Pamiętajcie, że zawsze możecie tu powrócić, kiedy podniesiecie swój poziom doświadczenia. Po pokonaniu Butchera możecie wziąć jego broń, gdyż jest niczego sobie (osobiście ją sprzedałem).

WŁAŚCICIEL TAWERNY

Poprosi was o odnalezienie szyldu, który skradziono mu z tawerny. Szyld znajduje się na czwartym poziomie w dobrze strzeżonej skrzyni. Odzyskując go, możecie dostać hełm i dostęp do następnego poziomu.

STUDNIA Z ZIELONĄ WODĄ

Rozwiązanie tego problemu jest niezwykle proste. Wystarczy, że udacie się na drugi poziom, potem do „ciemnego przejścia” (dark passage). Pokonajcie wszystkie stwory, następnie udajcie się korytarzem do dość niewielkiej lokacji i wytłuczcie wszystkie pozostałe potworki. Woda powinna zmienić kolor- oznacza to, że misja została wypełniona.

DIABLO

Ostatnia misja. Droga do tytułowego „Diablo” jest długa i niebezpieczna. Po pokonaniu biskupa Lazarusa zostaniecie przeniesieni na ostatni poziom. Najpierw musicie pokonać „sługusów” Diablo, a jest ich grubo ponad setka i w dodatku nie są początkującymi wojownikami zła. Kiedy wybranym przez was bohaterem jest wojownik, to z pewnością najwięcej kłopotów sprawią mu teleportujący się magowie, ale nie tylko oni są na tym poziomie. Kiedy w końcu uda się wam dotrzeć do Diablo, to na własnej skórze możecie przekonać się o jego sile. Bez mikstur uzdrawiających nie macie szans by stanąć z nim do walki. A warto mieć ich jak najwięcej. Taktyka na pokonanie Pana Ciemności jest prosta – używacie wszystkiego najlepszego, co macie i nie dajecie się trafić. Najwięcej przyjemności będą mieli ci z was, którzy pokonają Diablo wojownikiem. Najłatwiej pokonać go doskonale wyszkolonym magiem.

PORADY RÓŻNE I NIE TYLKO
Pierwsze, co powinniście zrobić po rozpoczęciu gry, to zaopatrzenie się u człowieka w białym habicie w minimum dwie mikstury uleczające.
Druga rzecz to wybór jednej z misji, którą proponują postacie. Na początek proponuję wybrać jedną z trzech misji przedstawionych powyżej (tylko nie czwartą). Nie są one zbyt trudne, bo nie trzeba przy nich wytężać czaszki, używać niesamowitych broni, ani zbroi.
Początkującym radzę zbierać wszelkie napotkane przedmioty i rzeczy, najlepiej na pierwszych dwóch poziomach. Te w gorszym stanie lepiej sprzedać i zebrać trochę kasy, a te cenniejsze opłaca się naprawić u kowala i wykorzystać do własnego użytku. Za pieniądze ze sprzedaży radzę kupić kilka mikstur uzdrawiających.
Jeżeli wasze przedmioty zostaną poważnie uszkodzone podczas walki, to możecie je zreperować czarem, ale róbcie to tylko w ostateczności, bo zmniejsza on skuteczność przedmiotu. Rzeczy uszkodzone lepiej reperować u kowala. I chociaż ten pobierze za naprawę opłatę, to nie uszkodzi przedmiotu.
Jeśli zdobędziecie „power upa”, to wykorzystajcie go w odpowiedni sposób. Magikowi przyda się nie większa moc magiczna, lecz trochę więcej siły; z kolei wojownikowi bardziej przyda się magia. Łuczniczce przyda się zarówno jedno, jak i drugie. Musicie jednak pamiętać, że mag nawet z maksymalną siłą nigdy nie będzie tak dobry jak wojownik z maksymalną siłą. Również wojownik z magią nie dorówna magowi z magią o takim samym poziomie.
Jeśli napadnie na was cała masa silnych wrogów, to nie wpadajcie w panikę, chyba, że gracie wojownikiem i jest on jeszcze słaby. Jak najszybciej udajcie się do pomieszczenia z kratami, nie gubiąc stworów, zamknijcie się w nim i walczcie z wrogiem przez kraty. Później pozostaje tylko zebrać złoto i przedmioty. Drugą ewentualnością jest stanąć blisko drzwi, co uniemożliwia przeciwnikom atak frontalny pełnymi siłami (muszą przechodzić pojedynczo).
Nie ścigajcie potworów po lochach, bo nie wszystkie są głupie i uciekając zaprowadzą was prosto do swoich silniejszych kolegów, co potocznie nazywamy pułapką. Większość samotnych potworków widząc, że nie gonicie za nimi, po chwili wróci.
Jeśli zaatakuje was silniejszy wróg, a wy nie posiadacie mikstur uzdrawiających, to jak najszybciej uciekajcie na powierzchnię (teleportacja). Tam żaden wróg was nie dostanie, a wy będziecie mogli dokupić mikstury i naprawić broń.
Podczas walki z silniejszym przeciwnikiem nie zapominajcie o używaniu leczniczych mikstur, tarcz, pancerzy i hełmów. W osłony ciała szczególnie warto inwestować, gdyż dość skutecznie chronią was przed bronią nieprzyjaciela.
Kiedy dostaniecie się w wir walki, to nigdy nie zapominajcie o używaniu czarów. Skuteczność wielu z nich jest o wiele wyższa od większości broni i mają szersze zastosowania np. niszczą kilku przeciwników naraz. Niektóre czary służą nie tylko do walki, ale również w innych celach np. do naprawy broni.
Niektóre postacie występujące w grze mają dziwne upodobania i można je wykorzystać w szlachetnym celu – przeżycia. Jedną z takich postaci jest Lazarus. Kiedy wygłasza swoje przemówienie, nie należy go słuchać, tylko uciekać tak szybko, jak tylko potraficie i walczyć z nim na odległość.
Penetrując podziemia, natkniecie się na najróżniejsze postacie, które w mniejszym lub w większym stopniu są odporne na zadawane przez was ciosy. Są również postacie nie do pokonania, przynajmniej bez odpowiedniej broni lub czaru. Uwaga! Czary (znalezione w grze) w większości są jednorazowego użytku, więc lepiej używać ich celnie i na odpowiednim wrogu.
Często natkniecie się na komnaty po brzegi wypełnione wrogami. Najczęściej są to szkielety lub inne słabe stwory. Oto prosty sposób na ich pokonanie: należy stanąć w drzwiach, rąbać po kolei stwory dążące do wejścia. Pod żadnym pozorem nie wchodźcie pomiędzy kilkunastu wrogów, bo wtedy macie problem!
Jeśli walczycie w trybie multiplayer, a szczególnie w rozgrywce, w której bierze udział naprawdę dużo osób, to uważajcie na starych graczy, którzy tylko czekają na nowych i niedoświadczonych wojowników, by pozbawiając ich życia zdobyć doświadczenie. Jeśli w grze uczestniczy kilku waszych przyjaciół, to po małej naradzie (przed grą) możecie napaść takiego gościa, zatłuc i w spokoju podzielić się łupem. Jednak radzę nie przesadzać z tą taktyką, zgodnie z przysłowiem „Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”
Po zlikwidowaniu jakiejś postaci (tryb multiplayer) pojawia się… jej ucho. Jeśli macie miejsce w plecaku, to możecie je zabrać i sprzedać. Czasem można uzyskać za nie niezłą cenę.
Jeśli prowadzicie magika, to radzę często używać broni dalekiego zasięgu (np. lasek). Jednak, jeśli przeciwnicy są słabi, najlepiej użyć broni białej.
Mag jest postacią słabą fizycznie i nie należy żałować pieniędzy na inwestycje w różnego rodzaju zbroje i hełmy. Musicie jednak pamiętać, że główna broń tej postaci to magia i właśnie w tym kierunku należy ją rozwijać.
Bronie, które posiada każdy z bohaterów od początku gry, są niezbyt mocne, ale na pierwsze 4-5 etapów wystarczą. Później warto zaopatrzyć się w coś lepszego (to nieco kosztuje) i sprzedać stare uzbrojenie. Innym sposobem na uzyskanie nowych broni jest walka, ale jest to sposób bardzo ryzykowny.
Plecak, który nosi wasz bohater, ma niestety ograniczoną pojemność. Aby zwiększyć ilość wolnego miejsca, możecie poprzekładać przedmioty tak, aby były poukładane ściśle do siebie.
Nagrywając stan gry, pamiętajcie, że komputer zapisuje go na miejscu starego. Trzeba się zastanowić, czy nie lepiej będzie zacząć grę jeszcze raz od poprzednie go stanu gry.