PRODUCENT: Ensemble Studios
WYDAWCA PL: Microsoft

WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
Minimalne: P200 MMX, 32MB RAM, Win 95
Zalecane: P266 MMX, 64MB RAM, Win 95/98

Autor: Kowal

… Europejskie rycerstwo organizuje serię Wypraw Krzyżowych w celu uwolnienia Ziemi Świętej spod panowania Saracenów. Król Saracenów, Saladyn, odpowiada ogłaszając Jihad (świętą wojnę). Saracenowie, wobec okrucieństw krzyżowców, stają się podstępni i zdradzieccy…

Misja pierwsza: Arabski Rycerz (An Arabian Knight)

Wasze zadania:
Pokonać Franków na zachód od Kairu, niszcząc ich Centrum Miejskie.
Poprowadzić żołnierzy do Meczetu w Kairze.
Pokonać Franków na wschód od Kairu.

Wskazówki:
Korzystajcie z pola widzenia Lekkiej Kawalerii dla uniknięcia zaskoczenia.

Strategia: Rozpocznijcie kampanię dzieląc jednostki saracenów, jakimi dysponujecie, na rozsądne grupy i przypisując tym grupom skróty klawiszowe. Stwórzcie dwa oddziały Lekkiej Kawalerii, jeden Wielbłądów, jeden Zbrojnych, jeden mameluków i ostatni, składający się z czterech Zbrojnych i dwóch Ciężkich Skorpionów. Umieśćcie wszystkich, poza Ciężkimi Skorpionami, w formacji liniowej, a te ostatnie i Zbrojnych ustawcie w formacji blokowej. Postawcie wszystkich w tryb defensive i nie pozwólcie im na razie atakować Franków. Początkowy atak Franków jest słaby. Wykończcie ich i idźcie na południowy wschód. Koło Piramid spotkacie małą grupę francuskiej Jazdy. Uderzcie na nią Wielbłądami i skierujcie się na południe, gdzie napotkacie pierwszy poważny opór. Na południe od niskich wzgórz znajduje się obozowisko Franków, bronione przez Kuszników, Miotaczy Toporów i Rycerzy. Sformujcie linię z wielbłądów, na północny wschód od strumienia. Wielbłądy powinny bronić terenu, a Mamelukowie utrzymać go. Trzymajcie Lekką Jazdę w rezerwie. Wyślijcie zwiadowcę na zachód od strumienia, aż natknie się na namioty Franków. Poprowadźcie tam Ciężkie Skorpiony w otoczeniu Zbrojnych i ostrzelajcie obóz, co sprowokuje Franków. Po wschodniej stronie strumienia wyłonią się Rycerze Franków wspierani przez Kuszników. Zaatakujcie Rycerzy Wielbłądami i Mamelukmi, a potem Kuszników i Miotaczy Toporów – Lekką Jazdą. Przemieszczajcie się na południe od mostu, z Wielbłądami na przedzie. Zniszczcie budynki drewniane, ignorując jednocześnie namioty. Egipcjanie was zdradzą, ale postawcie Wielbłądy i Zbrojnych w poprzek mostu i zniszczcie ich Mamelukami i Ciężkimi Skorpionami. Jeśli nie zaatakują, to zwabcie ich zwiadowcą. Po zwycięstwie zniszczcie ostatni obóz wroga, burząc budynki. Po pokonaniu Franków udajcie się do Meczetu. Galeonem Wojennym zniszczcie wysunięte na południe Wieże Strażnicze i wybijcie dziurę w murze. Przedostańcie się przez nią, a posuwając się na północ dotrzecie do Meczetu. Zabijcie Mnicha pilnującego wejścia i wkroczcie na dziedziniec. Wobec takiego rozwoju wypadków, Egipcjanie znowu przejdą na waszą stronę. Przyjmijcie proponowane posiłki. Oddzielcie Łuczników Konnych oraz Taran Oblężniczy, stwórzcie z nich dwie grupy. Udajcie się do północnego narożnika obozu Franków. Wyślijcie naprzód zwiadowcę. Gdy odnajdziecie wieżę Strażniczą, zniszczcie ją Taranem Oblężniczym. Idźcie dalej na południe, zatrzymując się naprzeciw północnego obozu Franków. Uporządkujcie tam swoje jednostki, trzymając Lekką Kawalerię w rezerwie. Przemieśćcie się powoli przez obóz, niszcząc Franków Wielbłądami i Łucznikami Konnymi. Lekką Jazdą możecie unieszkodliwić wrogich Kuszników. Po zniszczeniu centrum Miejskiego misja jest zakończona.

Misja druga: Pan Arabii (Lord of Arabia)

Wasze zadania:
Pokonać piratów Reynalda
Pokonać żołnierzy Reynalda
Nie pozwolić, aby zwyciężono sojuszników w Akabie i Medynie.

Wskazówki:
Początkowy obóz Saracenów pomoże wam niewiele. Musicie stworzyć własną bazę i armię.
Odkryjcie Kartografię, aby móc orientować się, gdzie wasi sprzymierzeńcy potrzebują pomocy.
Utrzymajcie szlaki handlowe sprzymierzeńców, a oni odwdzięczą się za to.
Każcie swoim jednostkom eskortować Wozy sprzymierzeńców.

Strategia: Rozpoczynacie misję ze sprzymierzoną Medyną, znajdującą się we wschodnim narożniku mapy, walczącą jednocześnie z piratami i żołnierzami Reynalda. Nasyła on regularnie łuczników na waszą wioskę, ale nie stawiajcie żadnej specjalnej obrony. Kluczem do zwycięstwa w tej misji jest nieustanny atak. Stwórzcie dziesięciu do piętnastu Poddanych i każcie im wydobywać Złoto i zbierać Żywność. Jednemu z Poddanych każcie zbudować wieżę Obserwacyjną koło Centrum Miejskiego. Podciągnijcie tam również Lekką Jazdę w celu obrony przed obcymi Łucznikami. Po zebraniu dostępnych zasobów, na północny wschód od wioski zbudujcie Koszary. Stwórzcie około dwudziestu zbrojnych i poślijcie ich wraz z Poddanymi (trzech wystarczy) do wycięcia palm na północnym wschodzie od obozu i zbudowania tam Wieży Obserwacyjnej. Reynald może próbować ją zniszczyć, ale wasi Zbrojni będą wystarczającą siłą, by temu zapobiec. Po odparciu pierwszego ataku zbudujcie jedną lub dwie Wieżę Obserwacyjne bliżej bram fortecy Reynalda, koło wschodniego narożnika mapy. Stwórzcie armię stworzoną ze Zbrojnych, Jazdy i Łuczników, budując jednocześnie dalsze Wieże Obserwacyjne. Podejdźcie armią do bramy Reynalda. Na spotkanie z wami wyjdzie kilku ludzi. Spróbujcie wedrzeć się przez otwartą bramę. Kiedy znajdziecie się wewnątrz, zaatakujcie budynki i zniszczcie fortecę, osłabiając jednocześnie postęp gospodarczy Reynalda. Do tego momentu powinniście już znajdować się w Wieku Zamków. Postawcie Warsztat Machin Oblężniczych, a następnie dwa Tarany, które otoczcie Doborowymi Rycerzami, Kusznikami i Wielbłądami. Wyłamcie bramę i zaatakujcie Wieże Strażnicze Reynalda, a po ich usunięciu zniszczcie obóz. Oczyśćcie przestrzeń pomiędzy waszym obozem i Akabą, usuwając jednocześnie grasujących tam bandytów. Na szlaku powinien być widoczny sznur Wozów Handlowych. Zbudujcie dwa Doki na południowy wschód od waszego obozu, a w nich cztery Statki transportowe i sześć galer Wojennych lub Galeonów Wojennych ( zależnie od technologii, jaką posiadacie) dla eskorty. Załadujcie na Statki Transportowe sześciu Poddanych i dobrany zestaw żołnierzy. Popłyńcie nimi do południowo – zachodniego skraju mapy i dalej na północ, aż ujrzycie brzeg. Rozładujcie Statki i pozostańcie na miejscu. Wybudujcie dwie Wieże Strażnicze, Koszary i Strzelnicę. Stwórzcie 15 Doborowych Rycerzy, 10 Łuczników i zacznijcie marsz na północ. Jednostki lądowe wspierajcie okrętami, budując nowe statki w Doku. Idąc wzdłuż wybrzeża, w wolnym miejscu wybudujcie warsztat machin Oblężniczych, a w nim kilka Taranów. Posiadane już Tarany powinny towarzyszyć waszym jednostkom i niszczyć napotkane budynki. Idźcie tak daleko, aż wszyscy piraci zostaną zniszczeni. W pierwszym obozie stwórzcie wielbłądy i Lekką jazdę, która powinna zapolować na bandytów. Główny obóz wroga znajduje się na północnym wschodzie od obozu piratów, na wzniesieniu. Po jego zniszczeniu możecie wychylić puchar zwycięstwa!

Misja trzecia: Rogi Hatty (The Horns of Hattin)

Wasze zadania:
Zdobycie Drzazgi z Prawdziwego Krzyża
Umieścić Drzazgę z Prawdziwego Krzyża w Rogach Hatty.

Wskazówki:
Na pustyni znajduje się cenny mały Kamień
Nie mogąc zbudować murów i wież będziecie musieli polegać na sile armii.
Podczas tej kampanii najlepszą obroną jest atak.
W jeziorze Tyberiadzkim nie ma wielu ryb – musicie polegać na Farmach.
Jako Relikwia – Drzazga z Prawdziwego Krzyża znajduje się w Klasztorze.
Strzeżcie się zakonników – Templariuszy i Szpitalników – są najbardziej niebezpieczni.

Strategia: Na początku rozdzielcie produkcję Żywności i Drewna pomiędzy wsie na północy. Część poddanych powinna zajmować się hodowlą Owiec. Dla zwiększenia efektywności opracujcie Taczkę i Chomonto.. Zbierzcie wszystkich waszych Pikinierów, Łuczników Konnych oraz Mangonel i wyślijcie ich do północno – zachodniego narożnika obozu. W tym samym czasie każcie Poddanym na południu wydobywać Złoto. Stwórzcie dodatkowych (około 10) Pikinierów i Łuczników konnych, posyłając ich do zachodniego ogrodzenia. Przeprowadźcie ich przez nie. Zaatakuje was grupa Jeźdźców Bizantyjskich, ale wasi Pikinierzy powinni sobie z nimi poradzić. W razie potrzeby uzupełnijcie swoje oddziały ze Strzelnicy na południu. Kiedy zniszczycie jeźdźców, przejdźcie do miasta i zburzcie centrum Miejskie oraz zabijcie wszystkich przechodzących niedaleko Poddanych. Przejdźcie do Wieku Zamków. W północnym obozie zbudujcie Klasztor i opracujcie Świątobliwość. Stwórzcie trzech Mnichów i ustawcie ich w formacji blokowej z Pikinierami. Pozostałych Pikinierów i Łuczników Konnych połączcie w grupę z Mangonelem. Idźcie na zachód wzdłuż północnego skraju mapy. W tym czasie grupa południowa powinna iść na północ. Drzazga z Prawdziwego Krzyża znajduje się w zachodniej części mapy. Pilnują jej rycerze z zakonu Szpitalników z Mnichami i Rycerzami Teutońskimi. Po odsunięciu Rycerzy Teutońskich od Relikwii, rozbijcie Mangonelem otaczające ją ogrodzenie. Grupą północną, wraz z resztkami południowej, wejdźcie, zabijcie Mnichów i zabierzcie przy pomocy własnego Mnicha Drzazgę z Prawdziwego Krzyża, a następnie szybko wracajcie z nią do północnego obozu, składając ją przed wielkim namiotem otoczonym flagami.

Misja czwarta: Oblężenie Jerozolimy (The Siege of Jerusalem)

Wasze zadania:
Nie pozwolić na zniszczenie Klasztoru i Skalnej Świątyni.
Zburzenie pięciu Wież broniących Jerozolimy.

Wskazówki:
Odetnijcie zaopatrzenie Jerozolimy, niszcząc otaczające ją farmy.
Dwa Zakony Rycerskie posiadające w pobliżu obozy, powinny być zniszczone przed szturmem.
Na Wieże poślijcie Katapulty.

Strategia: Zbudujcie Obóz Górniczy i Tartak w pobliżu złoża Złota i lasu. Rozkażcie kilku Poddanym zbierać Drewno, a jednemu wydobywać Złoto. Wszystkich innych przemieśćcie na południowy zachód, prowadząc ich Lekką Jazdą, która ma doskonały zasięg widoczności. Na połowie drogi między waszym obozem a Jerozolimą znajduje się niewykorzystywany kamieniołom. Zbudujcie koło niego wasze Centrum Miejskie. Stwórzcie około pięciu Poddanych. Czterej niech prowadzą Farmy w pobliżu, a pozostałych poślijcie na północny wschód na poszukiwania. Eskortujcie ich wszystkimi siłami, pozostawiając na Farmie tylko kilku Łuczników do obrony. W północnym narożniku mapy znajduje się siedlisko Jeleni. Zbudujcie Młyn i polujcie na Jelenie. Wyślijcie konnych na południowy zachód, wzdłuż skraju mapy. Powinni się natknąć na obóz rycerzy z Zakonu Szpitalników. Odciągnijcie ich jednostki konne od Rycerzy Teutońskich i Skorpionów. W odpowiednim momencie odwróćcie się i zniszczcie konnicę Szpitalników, a następnie rozprawcie się z Rycerzami Teutońskimi i skorpionami. Ustawcie swoich Łuczników po północnej stronie waszego obozu i pozwólcie Szpitalnikom wejść w ich zasięg, po czym uderzcie na nich resztą sił. Po zniszczeniu rycerzy Szpitalników przemieśćcie wasze Ciężkie Wielbłądy, Mameluków i Lekką jazdę na północ, niszcząc Poddanych i Centrum Miejskie wroga. W zachodnim narożniku zniszczcie Tartak i dalszych Poddanych. Pustoszcie dalej kraj, trzymając się z daleka od południowo – wschodniego narożnika, gdzie znajdują się Templariusze, których na razie nie warto prowokować. Zbudujcie Zamek, warsztat machin Oblężniczych i Uniwersytet. Będziecie również potrzebowali pięciu Katapult. Uzupełnijcie wasze siły w Zamku i stwórzcie około dziesięciu Rycerzy z Dwuręcznymi Mieczami i tyle samo Kuszników. Ustawcie Rycerzy z Dwuręcznymi Mieczami i Kuszników w formacji liniowej, stawiając za nimi Katapultę. Niech Katapulta zaatakuje najbardziej wysuniętą na zachód Wieżę Jerozolimy. Zniszczcie w ten sam sposób pozostałe wieże, posuwając się odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Oddziały ochraniające Katapultę muszą być często uzupełniane. Wież jest pięć – cztery na skraju i jedna w centrum miasta. We wschodniej ścianie Jerozolimy wybijcie dziurę i wprowadźcie do miasta swoje oddziały, które muszą wyeliminować ostatnią Wieżę, osłaniając katapultę. Po zniszczeniu ostatniej Wieży misja jest zakończona.

Misja piąta: Święta Wojna! (Jihad!)

Wasze zadania:
Pokonanie dwóch z trzech miast Krzyżowców: Tyberiady, Tyru i Askalonu.

Wskazówki:
Pamiętajcie, że macie pokonać tylko dwa miasta.
Możecie handlować z Hebronem tak długo, jak przetrwa.

Strategia: Zbudujcie małą bazę i kilka najlepszych jednostek, na jakie was stać. Mając małą armię do dyspozycji, zaatakujcie Polaków. Mają oni niedaleko kilku Rycerzy i Mangonel, których musicie zniszczyć. Gdy wzmocnicie armię, zburzcie Zamek i pokonajcie ich ostatecznie. Rozpocznijcie prace nad ulepszeniami i stwórzcie potężną i silną armię, wykorzystując do tego wszystkie zasoby. Misja jest dość długa, ale niezbyt trudna. Sposobów na jej rozegranie jest wiele, a wariant, który przedstawiam, jest jednym z nich. Oczyśćcie drogę do Hebronu i rozpocznijcie handel. Zaatakujcie i wyeliminujcie Tyr oraz Tyberiadę. Trzymajcie się z dala od Askalonu, na południowym narożniku mapy, ponieważ jest bardzo silny. Na początek poślijcie swoje Statki Rybackie na połów. Stwórzcie ośmiu Poddanych i zbudujcie Tartak w pobliżu lasu palmowego, na wschód od waszych murów. Każcie kilku Poddanym wycinać drzewa, kilku niech wydobywa Złoto wewnątrz murów. Zbudujcie Farmy. Postawcie Stajnię, aby móc tworzyć Rycerzy i Ciężkie Wielbłądy. Niech jadą na północny wschód od waszej bramy, gdzie natkną się na Gwardię Trypolitańską, którą powinni pokonać. Następnie skierujcie ich do patrolowania obszaru przed waszym obozem. Zbudujcie kilka wozów handlowych i rozpocznijcie wymianę handlową z Hebronem. Zbudujcie Klasztor i Uniwersytet – obydwie budowle będą bardzo potrzebne.. Odkryjcie wszystkie możliwe udoskonalenia i przejdźcie do Wieku Imperialnego, kiedy tylko będziecie mogli. Ulepszcie Dok, abyście mogli zbudować Elitarny Galeon Wojenny i niezwłocznie zbudujcie trzy takie statki. Następnie wyślijcie je do Tyru wraz z eskortą Statków Ogniowych i Branderów, w celu zniszczenia wszystkich Wież Armatnich i Obronnych. Załadujcie parę Arbalestów lub podobnych jednostek na Statki Transportowe i przewieźcie je do Tyru, aby spacyfikować resztę wyspy. Teraz zbierzcie silną armię Rycerzy z Dwuręcznymi Mieczami, Strzelców i Katapulty (lub Bombardy, jeśli są dostępne) i wyślijcie ich na południowy wschód do Tyberiady. Jednostkami oblężniczymi, chronionymi przez pozostałe, należy zniszczyć Wieże Strażnicze i wedrzeć się do miasta, niszcząc je, co kończy misję.

Misja szósta: Lew i Demon (The Lion and the Demon)

Wasze zadania:
Wybudować Cud i obronić go.

Wskazówki:
Utrzymanie dużego miasta może być kłopotliwe. Zgrupowanie budynków militarnych może pomóc w szybkim ich odnalezieniu.
Będąc gotowymi do wybudowania Cudu musicie usunąć kilka budynków, aby mieć dla niego miejsce.
Zaatakowanie jednego z wrogów na początku może przynieść korzyści, ale poza murami Akary należy być ostrożnym.

Strategia: prosty z pozoru cel waszej misji nie oznacza pasywnego, obronnego jej rozegrania. Nie jesteście w stanie rozbić wrogów, ale ciągłe zaczepne ataki spowodują ich osłabienie i brak zdolności do frontalnego ataku na was. Stwórzcie Poddanych i przydzielcie im pracę. Większość powinna pracować na Farmach, około czterech musi wydobywać Złoto i Kamień w zachodniej części Akary, około trzech rąbać Drewno na północny wschód od Akary, a dwóch załadujcie na Statek Transportowy i wyślijcie na wyspę ze Złotem na zachód od miasta, aby je tam wydobywali. Odkryjcie Chemię na Uniwersytecie, Pobór w zamku oraz Bombardy. Od razu zbudujcie kilka Bombard. Po rozpoczęciu budowy Cudu możecie zacząć powiększać armię i wzmacniać obronę miasta. Dwie Wieże Armatnie powinniście ustawić przy murach od strony lądu. Armię twórzcie głównie z Rycerzy, Ciężkich Wielbłądów i Łuczników Konnych. Ustawieni w formację liniową są idealni do eliminowania kolejnych fal ataku, nadchodzących pod mury Bombard, Magoneli i Katapult oraz Słoni Bojowych. Rozproszcie ich grupami na zewnątrz miasta i atakujcie od tyłu siły wroga bombardujące miasto. Starajcie się utrzymać i wzmacniać te siły, walcząc o każdą piędź ziemi, bo jedyną rzeczą, jakiej potrzebujecie do zwycięstwa, jest przetrwanie Cudu przez określony czas.

I to koniec wielkich kampanii, wkrótce na rynku powinien ukazać się dodatek do „Age of Empires 2: The Conquerors”, co przyniesie wam kolejne godziny wspaniałej zabawy.