Wiele osób zapomina, że gry są robione po to, żeby oderwać się od szarej rzeczywistości i zrobić coś innego niż się robi na codzień w pracy w domu itd. Nikt nie chce symulatora życia; wiernej repliki naszej szarości i nudy. Gdy ktoś zaczyna myśleć o odzwierciedlaniu rzeczywistości to znaczy, że odbiega za daleko od idei gier czyli czerpania z nich przyjemności. Owszem można by powiedzieć, że symulatory lotnicze im wierniejsze tym lepsze, ale obecnie widać, że ludzie jednak oczekują czegoś więcej. Po chwilowej fascynacji rozwojem techniki, po tej pogoni za dążeniem do doskonałego odzwierciedlania rzeczywistego obrazu i dźwieku, gdy gry przestają już imponować grafiką i większymi fps’ami pojawia się nagle pytanie “No dobrze. Ale co dalej ?”. Wszystko zaczyna przypominać tak bardzo naszą rzeczywistość, że aż staje się potwornie nudne. Słowo gameplay do niedawna zapomniane, dzisiaj coraz częściej pojawia się na ustach wszystkich. Paradoskalnie, to nie my, developerzy zaczynamy tworzyć gameplay w grach, lecz sami gracze zaczynają przejmować część naszej pracy i sami zaczynają kreować światy wg własnych upodobań. W każdej grze jest jakiś z góry ustalony przebieg rozgrywki. To jest niewątpliwie najprostrza rzecz do zrealizowania w każdej grze. Mieć pomysł na grę i go zrealizować. Każda gra jednak potrzebuje czegoś co zazwyczaj nie znajduje się w pierwotnym założeniu gry. Pewien element, który spowoduje, że gracz poczuje, iż przejmuje w pewnym sensie kontrolę nad grą lub światem w którym się znajduje i wprowadza do niego swój chaos. W grze GTA3 wg planu, zostajesz gangsterem wykonując szereg questów i terroryzując miasto. Ale pojawia się w tej grze również wielogodzinna jazda samochodem bez większego celu, zbieranie ukrytych paczek, ukryte skoki czy powodowanie wypadków. Albo chociażby gra The Sims 2. Zasada jest właściwie prosta: stworzyć rodzinę, wybudować i urządzić dom, ale gra byłaby nudna gdyby nie można było wprowadzić do niej chaosu. Skojarzyć ze sobą 2 panie ? albo 2 panów ? czemu nie ! Mieć dziecko z kosmitą, obłożyć scianę paskudną tapetą, naubliżać sąsiadce ! Możliwości jest  bardzo dużo. Wszystko to sprawia, że gra zaczyna mieć przedłużoną żywotność. Gracze chętniej do niej wracają, żeby zrobić coś czego wcześniej nie próbowali. Dzięki takiemu rozwiązaniu, gracze wyczekują każdego dodatku lub kontynuacji, gdyż czekają aż otworzy się przed nimi kolejna ilość możliwości. Pamiętajmy więc przy następnej grze, którą zaplanujemy, że gra ciekawa się robi nie wtedy gdy zrealizujemy swój pomysł na historię czy mechanikę, ale wtedy gdy dołożymy do tego element, który wywróci nam to wszystko do góry nogami.

O grywalności słow parę
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)